Szakmailag jó vagy. Közben emberileg milyen?

2019. Júl. 25.Coaching0 hozzászólás

Ahhoz, hogy a munkádban sikeres legyél, a munkahelyeden jól teljesíts, elégedettek legyenek veled és te saját magaddal, vajon elég, ha „csak” szakmailag vagy jó?

Abból a helyzetből indulok ki, hogy szakmailag felkészült vagy. Az adott területet jól ismered, tapasztalatod megvan, szakmaiságodat mások is elismerik és te is tudod, hogy mindent megteszel ezért. Lehetsz alkalmazott, betölthetsz vezető pozíciót vagy építheted a saját vállalkozásod. Lehetsz orvos, ügyvéd, fodrász, értékesítő, asszisztens, cukrász, gépkocsivezető, asztalos, lényegében bármi. A státuszod, a beosztásod annyiban számít, hogy tudod, mi tartozik az adott feladat és munkakörhöz. Tudod, mit kíván meg tőled a szakma.

Vajon, ahhoz, hogy keressenek téged, mert jó munkaerő vagy, hogy megvegyék a terméked, szolgáltatásod, hogy megálld a helyed a munka világában elég „csak” az, hogy tudod mi a dolgod?

Szerintem ez a sikernek egy szelete. Nagyon nem mindegy a hogyan és az ember, aki a munka mögött áll.

  • Hogy végzed a munkád?
  • Milyen ember vagy közben?
  • Milyen magatartásmintákat mutatsz?
  • Milyen a hozzáállásod?
  • Mennyire kommunikálsz tisztán, jól, egyértelműen?
  • Mennyire vagy megbízható?
  • Hogy tudsz csapatban dolgozni?
  • Hogy állsz hozzá a munkához?
  • Mennyire tudod priorizálni a feladatokat?
  • Milyen a kiállásod?
  • Mennyire vagy magabiztos?
  • Mennyire vagy segítőkész, együttműködő?

Nem elég, ha ”csak” szakmailag jó vagy. Fontos. Kell és legyél az. De mi a helyzet az emberrel, akihez kapcsolódnak? Aki a munka mögött megjelenik.

Lehetsz te egy nagyon alapos ügyvéd, akinek kisujjában van minden jogszabály és annak aktuális változásai, de ha a nem tudsz jól bánni az ügyfelekkel, szerintem veszítesz az értékedből. Ha nem veszed fel napokig a telefont, nem hívod vissza az ügyfeleket, nem kommunikálsz feléjük érthetően, vagy nem vállalod fel az esetleges hibázásokat elveszítheted a bizalmukat. Mást keresnek.

Ha vezetőként folyamatosan stresszes, ideges, arrogáns vagy és bár szakmailag megkérdőjelezhetetlen a munkád, de képtelen vagy higgadtan kommunikálni, feladatokat delegálni, átadni az alkalmazottaknak, nem biztos, hogy sikerre viszed az adott projektet.

Ha nem tudsz beilleszkedni a csapatba, nem tudsz másokkal együttműködni, a konfliktusokat keresed folyton és megbízhatatlan is vagy, lehetsz bármilyen informatikai zseni vagy szuper marketinges, hosszú távon elbukhatsz megrendeléseket és megválhatnak tőled.

Lehetsz bármilyen jó fodrász, de ha a vendéget nem hívod vissza, annyira túlvállalod magad, hogy csúszásban vagy szinte mindig és rengeteget kell várni a szolgáltatásodra, lehet hogy szuper munkát végzel, de a vége: elköszönnek tőled. (Kérlek vedd figyelembe, hogy a szolgáltató, munkaerő esetleges viselkedéséről írok amit ő idéz elő.)

Szerintem érdemes magadba is fektetni. A hogyanra.

Adott helyzetben mit várhatnak tőled, miként fogsz viselkedni? Mit váltasz ki másokból? Megközelíthető vagy? Mielőtt megközelítene valaki, fel kell mérnie milyen hangulatban vagy éppen? Vajon jól lehet Veled együtt dolgozni? Érdemes Téged választani egy munkára?

A szakmai tudás mellett az egyik legfontosabb, hogy TE milyen ember vagy.

Visszagondolva a munkahelyeimre, és az ott dolgozó kollégákra, nem az jut eszembe először szakmailag ki mennyire végezte jól a munkáját, hanem hogy milyen ember!

Ha megkérdezik tőlem egy ismerősről, vagy akivel együtt dolgoztam, mennyire szívesen ajánlom őt, mindig az emberi tulajdonságok, a magatartásminták jutnak eszembe. Igen szuper: alázatos, kedves, segítőkész, percíz, lehet rá számítani. Érdemes meghallgatni.

Vagy

Amit én tapasztaltam, hogy bár szakmailag jó, de rugalmatlan, határidőkre nem figyel, szereti halogatni a dolgokat, mindig mással van elfoglalva, bomlasztja a csapatot, nem hív vissza mikor keresem, kicsit bizonytalan magába stb.

Szakmaiságodon felül, milyen embernek tartod magad? És szerinted mások milyennek tartanak?

Egyik munkahelyen, ahol egy 12-14 fős csapatnak voltam a csoportvezetője, az utolsó munkában töltött napomra kértem, hogy írják le azt az egy negatív és pozitív tulajdonságot, ami eszükbe jut, ha meghallják a nevem, vagy meglátnak (persze név nélkül és géppel írva, teljes őszinteség reményében).

A pozitív jelzők célja, jó kis megerősítés, még a negatív visszajelzésekből építkezzek, mit csináljak másképp. Ha bírod a kritikát és tényleg építő jelleggel tekintesz a negatív dolgokra sokat nyerhetsz az ilyen visszajelzésekből.

Fektess magadba, légy jó szakmailag és szerintem érdemes azon dolgozni, hogy emberileg is megálld a helyed.

Helyzetmegértésekkel.

Magatartásminták és gondolkodásmód változtatásával, vagy a jól működő dolgok tovább működtetésével.

Ha te változtatsz, annak hatására változik a környezeted és változásra késztetsz másokat is.

Egy coaching folyamat ebben segít.

Megismerni a saját működésedet, viselkedésedet, hozzáállásodat. Megérteni mások viselkedését és megtalálni a saját válaszaidat az adott helyzetek minél könnyebb, hatékonyabb, jobb kezelésére.

x

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, amelyek segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei.

Elfogadom Elutasítom Adatvédelmi központ

Pin It on Pinterest